Care este functia gradinitei? Cand ar trebui un copil sa inceapa gradinita? Ce trebuie sa retii atunci cand o alegi?
La gradinita participa copii mici care provin din familii diferite. Si nu toate familiile sunt la fel.
Familii clasice, mame care isi cresc copilul singure, familii cu multi copii, parinti separati, mame care nu au ajutor familial, cupluri cu copii cu abilitati diferite etc.
Toate aceste modele familiale exista.
Fiecare tata si mama aleg gradinita prin simturi stabilesc o legatura buna cu directorul, institutia si profesorul copilului lor, punandu-si increderea in fiecare dintre ei.
Aceasta decizie importanta nu este separata de istoria pe care o aducem ca si oameni, amintiri si povesti despre ea, precum si de un intreg sistem de credinte despre „avantaje si dezavantajele” de a trimite un copil la gradinita la o anumita varsta.
Totul se intrepatrunde si intra in joc in momentul alegerii.
Care este functia gradinii?
Prin gradinita vei intra intr-o lume sociala dincolo de cei 4 pereti ai casei, care pana acum te-a cuprins si o alta lume se va deschide pentru tine ca si copil.
Aceasta mare schimbare produce nervi pentru parinti dar si pentru copil, anxietate, teama si o anumita rezistenta. Iar cand copiii percep ca noi ca parinti ne indoim, se indoiesc si ei.
Uneori, din motive de munca, nu putem alege o gradinita si ni se impune doar o varianta posibila. In acest caz, in cadrul schimbului, trebuie sa stabilim acorduri si prioritati pentru a ne asigura ca acestea indeplinesc cea mai mare parte a asteptarilor noastre si sa le discutam inainte de a ne lasa copilul acolo. Pentru detalii iti recomandam sa vezi aici gradinita Teddybar.
Retine ca acest proces este lent si necesita timp. Va fi un spatiu in care vor intalni copii care le vor fi ulterior prieteni. Iar fiul tau se va lega de tovarasii sai prin mangaieri, ciupituri, gesturi si cuvinte. Si pe masura ce creste si in timp vor avea lor schimburi sociale, el va dobandi orientari si norme ale culturii in care este cufundat.
Copiii sunt fiinte sociale si din acest nou spatiu vor cunoaste alte stiluri, alte modele diferite de mama sau tata...
Cand sa inceapa gradinita?
Nu exista un moment ideal pentru a incepe. In conformitate cu istoria fiecarei familii si posibilitatile sale, dorintele si nevoile sale, ii vor face pe copiii lor sa intre in aceasta lume noua la momentul ales.
Important este ca, daca decizia este luata, cu toate masurile de precautie necesare, este traita cu liniste si bucurie.
Unii vor incepe ca si bebelusi, altii la 2, 3 sau 4 ani.
Experientele nu vor fi nici mai bune, nici mai rele. Dar vor arata diferit.
Cum sa alegi o gradinita
- Fii ghidat fundamental de intuitia personala a fiecarei mame si a fiecarui tata.
- Asigura-te ca gradinita este un loc sigur, organizat, cald, cu personal instruit si sa lucreze cu copii mici.
Gradinita nu inlocuieste familia, ci o completeaza, asa ca trebuie sa lucrezi in echipa pentru ca aceasta experienta sa functioneze.
Acest lucru va favoriza munca cu privire la rolul parintilor si sprijinul reciproc in acest stadiu incipient de crestere si invatare pentru toti.
Exista familii care concep gradinita ca pe o pregatire concentrata pentru a intra in educatia de baza si doresc sa fie intens exersate in acest plan si sa li se dea „multe sarcini”.
Altii confunda gradinita cu un centru de distractii compulsiv unde este prezent intregul Disneyland, alaturi de tot felul de imagini si obiecte din filme sau seriale pe care companiile comerciale le lanseaza periodic. Inutil sa mai spunem ca nici una, nici alta nu este modul in care este conceputa „gradinita buna”.
Fiind dificil de rezumat discutia si consensul in acest sens, pentru acele familii care concep aceste institutii ca institutii de invatamant in care copiii invata totul integral din caracteristicile, interesele si simturile lor, impartasim cateva sfaturi bazate pe o metodologie de descoperire, uimire, joaca si bucurie cu ceilalti sau pentru a participa la situatii interesante care raspund curiozitatii si creativitatii lor nesfarsite.
– O gradinita buna nu ar trebui sa fie un „palat al povestilor copiilor” plin de imagini stereotipe, lipite sau pictate pentru decorarea peretilor, ci un loc primitor, prietenos, creativ, care sa le permita participarea la amenajarea diferitelor spatii de joaca-munca.
– Personalul trebuie sa fie calificat, atat profesionist (educatori de cresa, psihologi, nutritionisti etc.), cat si personalul tehnic.
– Camerele trebuie sa ofere mobilier si material adecvat in spatii organizate si acces bun la acestea. Acele sali de clasa in care totul este tinut la inaltimea adultilor, reflecta un concept pasiv al activitatilor sugarilor.
– Proiectul Educational Institutional trebuie sa fie accesibil pentru a fi informat cu privire la sigiliul gradinitei (artistic, ecologic, culturalist etc.), obiectivele pe care intentioneaza sa le favorizeze si abordarea curriculara a acesteia.