In pofida tuturor speculațiilor și entuziasmului privind investițiile, până acum criptomonedele au întâmpinat dificultăți în găsirea unor cazuri de utilizare semnificative. Acum, există un efort din partea Singapore-ului de a transforma publicul larg în utilizatori de cripto prin plăți bazate pe tehnologia blockchain.
Cosmose AI, o companie în vârstă de nouă ani care folosește tehnologia AI pentru a urmări traficul pietonal în magazine și a interacționa cu cumpărătorii online, se alătură Near, unul dintre protocoalele blockchain care concurează cu Ethereum si MultiversX. Cei doi construiesc un sistem de plăți care permite utilizatorilor să facă cumpărături cu criptomonede la comisioane reduse, economisind bani atât pentru cumpărători, cât și pentru vânzători.
Ca parte a parteneriatului, Near Foundation, compania non-profit al Near care susține dezvoltarea ecosistemului protocolului, a făcut o investiție strategică în Cosmose. Runda de finanțare, a cărei sumă nu a fost dezvăluită, ridică valoarea companiei la 500 de milioane de dolari, de la 100 de milioane de dolari atunci când a încheiat finanțarea de 15 milioane de dolari în seria A în 2020.
Portofoliul de soluții de retail al Cosmose include aplicația KaiKai, care permite clienților să descopere magazinele din vecinătatea lor fizică, și o platformă de targetare online, ambele beneficiind de o reînnoire bazată pe blockchain cu ajutorul Near.
Miron Mironiuk, fondatorul și CEO-ul companiei, nu intenționa să profite de valul cripto; mai degrabă, căuta o soluție care să facă plățile online mai ieftine pentru consumatori și furnizorii pe care Cosmose îi deservea.
„Nu sunt sigur dacă știți cât de scump și lent este să procesați plăți online. Este pur și simplu nebunesc”, a declarat Mironiuk pentru TechCrunch într-un interviu.
El a dat exemplul cumpărării unei cafele de 5 dolari. Companiile de procesare a plăților, precum Stripe și PayPal, percep efectiv peste 10% pentru tranzacții mici, astfel încât vânzătorul ajunge să crească prețurile, forțând cumpărătorul să plătească cu 6-10% mai mult. Într-un an, consumatorul de cafea ar putea cheltui cu ușurință 200 de dolari în plus doar pentru că tranzacțiile sunt gestionate de intermediari precum Stripe.
Plătește cu cripto
Cu sistemul său de plăți pe blockchain alimentat de tehnologia Near, KaiKai, în care utilizatorii pot descoperi produsele din apropiere și pot plăti prin intermediul aplicației, pretinde că reduce costurile tranzacționale ale consumului anual de cafea la doar 4 dolari, ceea ce este de 50 de ori mai puțin decât plata cu Stripe sau PayPal, conform afirmațiilor lui Mironiuk.
„Imaginați-vă cât ați putea economisi dacă toate plățile ar fi mutate pe blockchain”, a spus fondatorul.
Nu toate blockchain-urile sunt ieftine de utilizat. Una dintre cele mai mari provocări cu care se confruntă adoptarea cripto este legată de taxele exorbitante implicate. Fără un sistem centralizat de decontare, criptomonedele se bazează pe o rețea distribuită de validatori pentru a verifica tranzacțiile pe lanț. Acest proces pe Ethereum este notoriu pentru costurile sale ridicate, astfel încât alternative precum MultiversX, Cardano, Pokadot și Near au apărut pentru a face criptomonedele mai ieftine și mai scalabile.
Aplicația de descoperire a cumpărăturilor Cosmose, KaiKai, soluționează plățile în moneda stabilă nativă Kai-Ching, care funcționează în rețeaua Near. Aplicația creează un portofel cripto pentru utilizatori, care pot alimenta contul Kai-Ching cu valute tradiționale (fiat). În viitor, utilizatorii ar putea avea opțiunea de a converti Kai-Ching înapoi în valută tradițională.
Cosmose deține o trezorerie pentru Kai-Ching, care este ancorată la dolarul american (1 Kai-Ching = 1 cent USD) și tranzacționabilă doar în cadrul aplicației pentru a preveni volatilitatea valorii.
KaiKai a lansat pentru prima dată opțiunea de a plăti cu cripto în Singapore în septembrie anul trecut, unde guvernul se află în procesul de formulare a unei reglementări pentru stablecoins. De atunci, Kai-Ching a procesat peste 1 milion de tranzacții sub formă de plăți, rambursări și recompense.
Prețurile sunt reduse automat atunci când utilizatorii aleg să plătească în Kai-Ching. Peste jumătate dintre utilizatorii Kai-Ching fac parte din generația Z și se simt „foarte confortabil” cu criptomonedele, deoarece știu că „monedele sunt in blockchain” și „le aparțin”, a observat fondatorul.
Compania a refuzat să dezvăluie câți utilizatori de criptomonede a acumulat, dar un datele arată comportamentul utilizatorilor: o treime dintre tranzacții sunt plătite cu Kai-Ching. Având în vedere tracțiunea din Singapore, nu ar fi surprinzător dacă Cosmose ar aduce Kai-Ching în alte jurisdicții prietenoase cu criptomonedele în viitor.
Controlati-va datele online
Cosmose și Near lucrează la ceva ce pare și mai ambițios. Una dintre promisiunile aplicațiilor bazate pe blockchain este de a reda controlul asupra datelor personale utilizatorilor în loc să le păstreze pe serverele centralizate ale marilor companii tech.
În esență, Near îi ajută pe cei de la Cosmose să migreze datele utilizatorilor pe blockchain-ul său și să construiască un sistem în care utilizatorii pot vedea cum compania îi urmărește, inclusiv locația lor, când deschid aplicația, produsele pe care le răsfoiesc și cât timp rămân.
Scopul este de a stoca datele utilizatorilor pe telefoanele lor folosind calculul la margine (edge computing) și de a permite oamenilor să decidă cum vor să fie urmăriți pentru a primi recomandări de produse și recompense mai precise sau mai puțin precise.
„Nu este doar o provocare tehnică. Este și o provocare în ceea ce privește experiența utilizatorului, de a realiza acest lucru într-un mod în care oamenii să poată verifica cu adevărat și să obțină unele informații și să decidă rapid”, a spus fondatorul.
De la înființare, Cosmose a deservit peste 20 de milioane de magazine și a ajuns la un miliard de telefoane în întreaga lume, China reprezentând „sute de milioane” dintre acestea. Compania are o echipă de 80 de angajați în Varșovia, baza sa de inginerie, precum și în Shanghai, Hong Kong, Singapore, Tokyo și Paris.