Realitatea virtuala (VR) va ofera posibilitatea de a experimenta lucruri care nu exista cu adevarat, prin intermediul unor echipamente VR. Se poate spune ca VR reprezinta o lume credibila, interactiva, creata de computer, pe care o puteti explora astfel incat sa simtiti ca sunteti cu adevarat acolo, atat mental cat si fizic.

Altfel spus, realitatea virtuala este in esenta:

  • Credibila: Trebuie sa simti cu adevarat ca va in lumea virtuala (pe Marte sau oriunde), si sa crdeti ca iluzia realitatii virtuale va disparea.
  • Interactiva: Pe masura ce va deplasati, lumea VR trebuie sa se deplaseze cu voi. Puteti viziona un film 3D si puteti fi transportat pe luna sau pe fundul marii.
  • Generata de computer: De ce este atat de important? Deoarece numai masinile puternice, cu grafica computerizata 3D realista, sunt suficient de rapide pentru a face lumi alternative credibile, interactive, care se schimba in timp real pe masura ce ne deplasam in jurul lor.
  • Explorabila: O lume VR trebuie sa fie suficient de mare si detaliata pentru a putea fi explorata. Oricat de realist este un tablou, arata o singura scena, dintr-o perspectiva. O carte poate descrie o vasta si complexa „lume virtuala”, dar o puteti explora intr-adevar intr-un mod liniar, exact asa cum o descrie autorul.
  • Immersiva: Pentru a fi credibila si interactiva, realitatea virtuala trebuie sa va angajeze atat corpul, cat si mintea. Picturile artistilor care prezinta scene de razboi ne pot oferi imagini ale conflictului, dar niciodata nu pot transmite pe deplin vederea, sunetul, mirosul, gustul si senzatia de lupta.

Puteti juca un joc de simulator de zbor pe computerul de acasa si sa va pierdeti intr-o experienta interactiva foarte realista, timp de ore intregi(peisajul se va schimba constant pe masura ce avionul zboara prin el), dar nu este ca si cum ati folosi un simulator de zbor real (unde va asezati intr-o macheta actionata hidraulic dintr-un cockpit real si simtiti fortele reale in timp ce se invart si se inclina) si cu atat mai putin ca zborul unui avion.

Asadar, principala provocare a VR este pacalirea creierului uman in perceperea continutului digital ca real. Acest lucru nu este usor, iar aceasta problema de „imersiune” este ceea ce impiedica experientele de realitate virtuala sa fie placute. De exemplu, campul vizual uman nu functioneaza ca un cadru video, si pe langa aproximativ 180 de grade de vedere, avem si o viziune periferica.

Cu toate acestea, vizionarii VR sunt increzatori sa depaseasca astfel de probleme mai devreme sau mai tarziu, fac campanii pentru concept si colecteaza investitii in milioane.

Experienta virtuala precum videoclipuri si imagini in 360 de grade, aplicatii si jocuri VR sunt deja disponibile. Exista si o multime de casti si de diferite alte echipamente VR disponibile la preturi foarte atractive.

Cum functioneaza realitatea virtuala?

VR necesita mai multe dispozitive, cum ar fi o casca, un computer / smartphone sau o alta masina pentru a crea un mediu digital si un dispozitiv de urmarire a miscarilor in unele cazuri. De obicei, o casca afiseaza continut in fata ochilor unui utilizator, in timp ce un cablu (HDMI) transfera imaginile pe ecran de la un computer.

Optiunea alternativa sunt castile care functioneaza cu smartphone-uri, cum ar fi Google Cardboard si GearVR – un telefon care actioneaza atat ca ecran, cat si ca sursa de continut VR.

Unii furnizori aplica lentile pentru a schimba imaginile plate in tridimensionale. De obicei, un camp vizual de 100/110 grade este obtinut cu dispozitive VR. Urmatoarea caracteristica cheie este rata de cadru pe secunda, care ar trebui sa fie de minim 60 fps pentru a face simularile virtuale sa para suficient de realiste.

Pentru interactiunea utilizatorilor exista mai multe optiuni:

Urmarirea capului

Sistemul de urmarire a capului din castile VR urmareste miscarile capului in laturi si unghiuri. Aloca axa X, Y, Z directiilor si miscarilor si implica instrumente precum accelerometru, giroscop, un cerc de LED-uri (in jurul castii pentru a activa camera exterioara). Urmarirea capului necesita o latenta scazuta, adica 50 de milisecunde sau mai putin, in caz contrar utilizatorii vor observa decalajul dintre miscarile capului si o simulare.

Eye-tracking

Unele casti contin un control infrarosu care va urmareste directia ochilor intr-un mediu virtual. Avantajul major al acestei tehnologii este de a obtine un camp de vedere mai realist si mai profund.

Urmarirea miscarii

Desi nu este proiectata si implementata suficient de bine, urmarirea miscarii ar ridica VR la un nivel cu totul nou. Chestia este ca, fara urmarirea miscarii, ati fi limitati in VR – incapabili sa priviti si sa va miscati.

Prin conceptele 6DoF (sase grade de libertate) si spatiul 3D, optiunile pentru a sprijini urmarirea miscarilor se incadreaza in 2 grupuri, urmarirea optica si non-optica. Urmarirea optica este de obicei o camera de pe casca pentru a urmari miscarile, in timp ce non-optica inseamna utilizarea altor senzori pe un dispozitiv sau un corp. Majoritatea dispozitivelor existente combina de fapt ambele optiuni.

Domenii de utilizare

Realitatea virtuala are potentialul de a face noi descoperiri si de a avea un impact pozitiv asupra mai multor zone din viata noastra de zi cu zi. Cand este prea periculos sau scump sa incercati ceva in realitate, VR este o optiune excelenta de a face o simulare. Ganditi-va la pregatirea pilotilor de aeronave, la practica unor chirurgi si nu numai:

  • Educatie: pregatire pentru dobandirea anumitor abilitati.
  • Stiinta: vizualizarea datelor si cercetare.
  • Medicina: monitorizare, instruire, diagnostic.
  • Proiectare si arhitectura industriala.
  • Jocuri si divertisment: experiente imersive si interactive.

Asadar, dupa cum se poate vedea, realitatea virtuala nu este folosita doar in aceasta industrie a jocurilor, ci si in diferite alte industrii, si cu siguranta vor aparea echipamente VR pe piata din ce in ce mai ieftine, astfel incat sa si le permita fiecare persoana.