Motoarele cu turbosuflante noi sunt obisnuite in zilele noastre. Trebuie spus ca acest tip de tehnica ofera mai multe avantaje soferilor, inclusiv performanta si economia de combustibil.
Prin utilizarea supraalimentarii pentru mecanica lor, producatorii sunt capabili sa reduca deplasarea motoarelor, crescandu-le in acelasi timp puterea. In industria auto, acest fenomen se numeste reducere de deplasare.
Aceasta inseamna ca motoarele mici cu patru cilindri pot dezvolta puteri echivalente sau chiar mai mari decat anumite motoare V6 sau chiar V8 ale generatiilor mai vechi.
Principiul supraalimentarii
O turbosuflanta este o piesa mecanica atasata la motor. Se gaseste sub capota, instalata pe sistemul de evacuare. Scopul principal al unei turbosuflante este de a creste cantitatea de aer admisa in cilindri. Nu este nici mai mult, nici mai putin decat un compresor. Turbina sa este activata de gazele de evacuare, iar rotatia sa poate depasi cu usurinta 150.000 rpm. Turbo creeaza o presiune pozitiva in interiorul sistemului de admisie a aerului motorului.
Acest principiu de supraalimentare, numit si boost in jargonul mecanicii, poate creste considerabil cantitatea de aer disponibila pentru ardere. Pe masura ce exista mai mult aer disponibil, computerul vehiculului tau creste cantitatea de benzina injectata in cilindri. Mai mult aer si mai mult combustibil inseamna cu siguranta o ardere mai buna. Acest lucru are ca rezultat o putere mai mare a motorului.
Intrucat turbo genereaza multa caldura din cauza fenomenului de compresie, nu este neobisnuit ca circuitul de alimentare cu aer al motorului sa fie echipat cu un racitor. Pe langa scaderea temperaturii aerului comprimat, racitorul reduce riscul de autoaprindere in interiorul camerei de ardere.
Retine ca, daca un motor poate atinge cateva mii de rotatii pe minut, turbina unei turbosuflante poate depasi cu usurinta 200.000 de rotatii pe minut!
Un compromis excelent
Utilizarea unui turbocompresor are o serie de beneficii. Acesta este un compromis excelent pentru soferul care cauta performanta si economie la pompa.
In primul rand, adaugarea unui turbo mareste radical performanta grupului de propulsie, reducand in acelasi timp consumul de combustibil. Fiind de o capacitate cilindrica mica, un astfel de motor este foarte economic in condusul normal pe drum. Pe de alta parte, atunci cand vine momentul sa exploatezi performanta maxima a masinii, motorul ofera o putere buna datorita principiului supraalimentarii.
Rezulta astfel motoare cu o eficienta energetica exemplara, ale caror emisii poluante sunt din ce in ce mai mici.
In zilele noastre, odata cu cresterea pretului benzinei si a motorinei, a fost suficient ca mai multi mari producatori de automobile sa urmeze exemplul si sa foloseasca aceste turosiflante pentru a-si propulsa vehiculele.
Pe de alta parte, majoritatea sistemelor de propulsie supraalimentate necesita benzina premium fara plumb pentru o functionare corecta, ceea ce implica costuri suplimentare.
In plus, utilizarea unui turbo poate, in unele cazuri, sa modifice fiabilitatea mecanica. Nu uita ca supraalimentarea necesita adaugarea unei multimi de piese mecanice (pe langa turbo, conducte si un racitor). Datorita presiunii aerului prezenta in interiorul sistemului, etanseitatea tuturor acestor piese este esentiala. Acestea pot avea unele probleme dupa cativa ani de utilizare.