Freonul (sau agentul frigorific) este o substanta chimica utilizata pentru o varietate de scopuri de productie: in refrigerare, in parfumerie si medicina, in industria auto etc. Consideram freonul ca o reumplere a unui aparat de aer conditionat. Este un gaz sau lichid incolor si inodor care este complet ignifug – nu se aprinde nici macar atunci cand intra in contact cu focul.
Daca doriti sa aflati mai multe detalii despre ce este freonul si despre proprietatile acestuia, dar si multe alte lucruri interesante, este recomandat sa cititi acest articol pana la final.
Proprietatile Freonului
Freonul are capacitatea de a absorbi (in timpul evaporarii) si de a elibera (in timpul condensarii) caldura din mediu. Aceste procese stau la baza functionarii aparatului de aer conditionat. Cand aparatul de aer conditionat este pornit, freonul se evapora, acesta incepe sa absoarba caldura din camera, racind-o astfel. Mai mult freon intra astfel in condensator, iar caldura care este degajata in timpul condensului iese in strada.
Tipuri de agenti frigorifici
Inainte de a cumpara freon, trebuie sa decideti tipul de care aveti nevoie. In general, exista aproximativ 40 de tipuri de freon. Dar cu siguranta trebuie sa aflati faptul ca cele mai importante, care sunt utilizate in sistemele de aer conditionat, sunt R410A, R22 si R407C.
R22 este un freon destul de comun, care este cel mai adesea utilizat atunci cand este necesar sa se raceasca la cele mai scazute temperaturi posibile unitatile industriale de refrigerare.
Principalul sau avantaj este faptul ca este relativ ieftin. O mare problema apare insa atunci cand atinge o temperatura de 250 de grade, pentru ca se transforma intr-o substanta otravitoare care dauneaza atmosferei Pamantului. De aceea, in Europa si Statele Unite, freonul 22 a fost inlocuit de mult cu alte alternative de agenti de racire, care sunt mai sigure.
R407C este un agent frigorific mai modern, si are un avantaj major fata de cel mentionat anterior, dat fiind faptul ca este complet sigur. Acesta este un tip de freon care este utilizat pentru echipamente frigorifice de temperatura medie.
Este compus dintr-un amestec de trei freoni, fiecare dintre ei fiind responsabil de ceva: R134A (52%) – determina presiunea de lucru in circuitul frigorific, R125 (25%) – previne aprinderea si R32 (23%) – creste productivitatea.
R410A – unul dintre cele mai comune tipuri de freon pentru sistemele de aer conditionat. De asemenea, consta intr-un amestec de alti agenti frigorifici: R32 (50%) si R125 (50%). Freonul 410 creeaza de doua ori mai multa presiune decat primul tip.
In consecinta, pentru utilizarea sa, aveti nevoie de tevi puternice si foarte rezistente, un compresor, un schimbator de caldura, filtre etc. Bineinteles, un astfel de sistem va fi mai scump. Tipul anterior de freon este superior deoarece poate fi reumplut, in timp ce R407C poate fi umplut doar nou. Principalul avantaj al acestui freon este pretul, pentru ca este cel mai ieftin agent frigorific de pe piata.
R32 – Este un tip de freon monocomponent, care este planificat sa inlocuiasca agentii frigorifici multicomponenti. Datorita densitatii si vascozitatii mai mici a agentului frigorific, acesta este mai eficient decat R-410A. In plus, creste capacitatea de racire a sistemului de aer conditionat cu 4% si reduce consumul de energie cu 10%.
De asemenea, este o substanta mai sigura din punct de vedere al mediului. Compania care este lider in productia de sisteme de aer conditionat, Daikin, a evaluat pe buna dreptate acest freon drept cel mai bun, hotarand sa-l foloseasca in toate sistemele climatice premium.
Ar mai exista si freonul R22, dar despre acesta trebuie facuta precizarea ca nu este recomandat din cauza efectului negativ asupra straturilor de ozon ale Pamantului. Mai mult, sistemele split care il utilizeaza nu mai sunt fabricate, ci sunt cumparate doar pentru a alimenta echipamente vechi.
In timp ce R410 ocupa o pozitie dominanta, inlocuind freonul R22 care este invechit; nu este totusi atat de practic in ceea ce priveste intretinerea precum R407. In plus, pretul freonului R22 fata de R410A nu este cu atat mai mic, pentru a continua sa folositi echipamente invechite.
Umplerea cu freon – un element esential pentru intretinerea aparatelor de aer conditionat
In timpul functionarii sistemului split, apare o scurgere naturala de freon cauzata de faptul ca, conexiunile conductei care uneste unitatile de aer conditionat, se realizeaza prin extindere. Pierderea anuala normala de agent frigorific este de aproximativ 7%.
La inceput, acest lucru nu creaza probleme speciale, dar cu timpul freonul ramane la un nivel mult prea mic, si nu mai poate asigura nivelul necesar de racire al compresorului. Apoi echipamentul HVAC inceteaza sa faca fata cerintelor, iar compresorul se supraincalzeste si apoi se blocheaza.
Adesea, dispozitivul esueaza complet si, in acest caz, repararea aparatelor de aer conditionat va costa multi bani, motiv datorita caruia, ar fi mai indicat sa inlocuiti aparatul.